Coöperatief leren
Op De Vuurvlinder werken wij volgens het principe van coöperatief leren. Hiervoor hanteren we het boek van Dr. Spencer Kagan. Coöperatief Leren is één van de meest uitvoerig onderzochte onderwijskundige vernieuwingen. Deze onderzoeken tonen aan dat het werken met Coöperatieve Leerstrategieën:
- De prestaties verbetert in alle leerjaren en vakgebieden.
- Zorgt voor een toename van de effectieve leertijd.
- De prestatiekloof verkleint.
- De denkvaardigheden ontwikkelt.
- Disciplineproblemen vermindert.
- Etnische verhoudingen verbetert.
- Sociale vaardigheden en karakterontwikkeling stimuleert.
- Het gevoel van eigenwaarde laat toenemen.
- De motivatie voor school en lesstof laat stijgen.
Coöperatieve Structuren
Coöperatieve Structuren zijn specifieke didactische werkvormen. Ze staan los van de leerstof en zijn daardoor bij elk vak toe te passen. De formule is: Een Coöperatieve Structuur + Leerstof = Een activiteit. Alle structuren zijn ontworpen op basis van vier principes:
- Gelijke deelname.
- Individuele aanspreekbaarheid.
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid.
- Simultane interactie.
Voldoet een activiteit aan de vier basisprincipes, dan pas spreken we van een coöperatieve structuur.
Coöperatieve Structuren zijn fundamenteel anders dan standaard groepswerk. Groepswerk is ongestructureerde interactie. Bij discussiëren in tweetallen zie je vaak dat één van de twee het meest aan het woord is. Bij de vergelijkbare Coöperatieve Structuren bijvoorbeeld 'TweeGesprek Op Tijd' of een 'TweePraat' is de interactie zorgvuldig gestructureerd, zodat elke leerling evenveel tijd krijgt om te praten. Ook zie je bij groepswerk vaak dat enkele leerlingen werken en de anderen meeliften. Bij Coöperatieve Structuren kan dat niet.
Teams
Alle leerlingen op onze school zitten in teams. Waar mogelijk zijn dat teams van vier leerlingen. Om de zes weken wisselen de teams van samenstelling. Op deze manier werken de leerlingen door het jaar heen met meerdere leerlingen samen.
Team- en klassenbouwer
Om elkaar goed te leren kennen, zetten we door het jaar heen regelmatig teambouwers en klassenbouwers in. Teambouwers zijn activiteiten die je in je team uitvoert. Bij klassenbouwers komt de leerling los van zijn team en gaat hij een positieve interactie aan met andere klasgenoten.