Onze methodes
Schatkist
In de groepen 1-2 werken we met de nieuwste methode van Schatkist. Schatkist staat voor leuk en interactief spelen, leren en
ontdekken. Op een eigentijdse manier leren, zonder dat je het in de gaten hebt.
Met Schatkist werken we doelgericht aan de brede ontwikkeling van onze kleuters. Van motoriek tot creativiteit, van taal tot sociaal-emotionele ontwikkeling. En van wereldoriëntatie tot rekenen. De kleuters maken een begin met het ontwikkelen van 21st century skills. Bijvoorbeeld door het stimuleren van de vaardigheid ‘probleemoplossend denken en creativiteit’ of de vaardigheid om samen te werken. De methode sluit naadloos aan op Uk & Puk, Veilig leren lezen én op de praktijk. Met aandacht voor leerling, leerkracht én ouder.
Voor het rekenonderwijs maken wij daarnaast gebruik van de methode Semsom.
Rekenen
Wij werken in groep 3 sinds het schooljaar 2022-2023 met de methode Semsom. Groep 4 werkt met ingang van het schooljaar 2023-2024 met Semsom. Deze methode is specifiek ontwikkeld voor de behoeftes van jonge leerlingen. Zo is er bewegend en spelend leren geïntegreerd in iedere les. Ook hebben de lessen een duidelijke en herkenbare structuur en stimuleert Semsom de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals samenwerken, creatief handelen en probleemoplossend denken.
Leren rekenen met Semsom is opgebouwd rondom zes pijlers.
1. Spelen
2. Handelen
3. Denken
4. Instructie
5. Oefenen en automatiseren
6. Samenwerken
Iedere week werken de leerlingen gericht aan één nieuw rekendoel. Gedurende 5 lessen wordt er dus aan 1 doel gewerkt. Elke les wordt er na de instructie gekeken wie de stof beheerst en wie nog extra hulp nodig heeft. De leerlingen die het nodig hebben, krijgen extra instructie van de leerkracht. Zij zullen ook vaker/langer met materiaal en andere visuele ondersteuning werken. De sterke rekenaars worden echter niet vergeten. Semsom biedt voor hen voldoende uitdaging. Daarnaast is er ook voor automatiseren veel aandacht. Dit is ontzettend belangrijk, maar blijkt ook steeds weer erg lastig. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de rekenmuur van Bareka. Ook werken we aan het automatiseren d.m.v. het programma 'Rekensprint'.
Met uitzondering van het start- en eindblok wordt elk blok afgesloten met een toets.
De leerjaren 5 t/m 8 werken digitaal met behulp van Gynzy. Dit is een digitaal systeem dat sterk adaptief (afgestemd op de individuele leerling) werkt. Binnen dit systeem wordt de methode “De wereld in getallen” aangeboden. Deze methode werkt volgens de beproefde dakpanconstructie: oriëntatie, begripsvorming, oefenen en automatiseren.
We beschikken over voldoende Chromebooks waardoor iedere leerling de opdrachten digitaal kan verwerken. Het grote voordeel is de directe feedback die ze na het beantwoorden van een som ontvangen. Tevens heeft de leerkracht een goed overzicht van de ontwikkelpunten van de leerling bij het vak rekenen.
Lezen
De kinderen leren in groep 3 lezen met behulp van de methode “Veilig Leren Lezen – kim versie (meest recente versie)”. Stap voor
stap leren de kinderen de letters lezen en schrijven. Binnen deze methode kan de leerstof op elk individueel niveau aangepast worden. Veilig Leren Lezen biedt dus mogelijkheden om beter om te gaan met de verschillen tussen leerlingen. Veilig Leren Lezen is tegelijk de voorbereiding op het voortgezet taal- en spellingonderwijs.
Ter ondersteuning van dit leesonderwijs hebben wij tevens een abonnement op de digitale (interactieve) ondersteuning van de methode Veilig Leren Lezen.
Voor de groepen 4 t/m 8 hebben wij de methode Estafette Nieuw (meest recente versie). Deze methode sluit goed aan op alle actuele ontwikkelingen m.b.t. het leesonderwijs in Nederland. Het is gebaseerd op het nieuwste inzicht op technisch leesgebied. Estafette vormt een doorgaande lijn met Veilig Leren Lezen uit groep 3. De methode zorgt voor een goede leesontwikkeling t/m groep 8, maar zet ook in op het leesplezier en de leesbeleving van onze leerlingen.
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen zit verwerkt in de nieuwe estafette methode.
Taal en spelling
Op onze school wordt (vanaf groep 4) voor het taal/spellingonderwijs gebruik gemaakt van de nieuwste versies van de methode 'Taal Actief'.
Taal:
Communicatie is overal. Wie goed kan communiceren, staat vol vertrouwen in de wereld. Daarom biedt Taal actief een heldere, vaste structuur met acht jaarlijks terugkerende communicatiethema’s en bijbehorende communicatiedoelen. De thema’s en doelen zijn herkenbaar voor de kinderen, wat motiverend werkt: ze bouwen steeds voort op wat ze al kennen en dagelijks ervaren.
Om goed te communiceren, heb je een sterke basis in taal nodig. Taal actief besteedt daarom veel aandacht aan woordenschat, woorden zinsbouw, taalgebruik en spelling. Deze kennis gebruiken de kinderen meteen in de lessen door zelf te schrijven, te spreken, te luisteren en te lezen.
Spelling:
Goed kunnen spellen is essentieel om duidelijk te kunnen communiceren. Taal actief hanteert daarom een nieuwe, krachtige spellingdidactiek die is gebaseerd op continue herhaling. Samen met de kinderen wordt steeds het hele woord geanalyseerd. De auditieve aanpak van Taal actief zorgt ervoor dat de kinderen de woorden horen en de juiste spellingregel herkennen op basis van de klank. De lessen zijn helder ingedeeld in herkenbare categorieën met dierennamen, die een concrete spellingregel aangeven: ‘Net als haai. Ik hoor /j/. Ik schrijf i.
Engels
Dit vak is van groep 1 t/m 8 in het onderwijsprogramma geïntegreerd. Dit houdt in dat we ook “Vroeg Engels” aanbieden.
De taalgevoeligheid van jonge kinderen is groot. Tot ca. het 7e levensjaar maken kinderen zich heel gemakkelijk simultaan een andere taal eigen. Dan leert het de “vreemde taal” dus a.h.w. als een 2e moedertaal. Na het 7e jaar leert een kind een vreemde taal voornamelijk via de eigen moedertaal.
Daarnaast willen we onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op een maatschappij die steeds meer internationaal wordt en waarin kennis van andere talen nodig is. Door jong te beginnen en niet te wachten tot groep 7 en 8, verwachten wij onze leerlingen een sterke basis mee te kunnen geven.
Bij alle leerjaren zal de nadruk liggen op communicatief taalonderwijs d.w.z. het spreken van de taal, ontdekkend leren (m.n. in de onderbouw) en woordenschatontwikkeling.
Op De Vuurvlinder werken we met de methode Groove me. Bij deze methode staan Engelse liedjes tijdens de lessen centraal. Jaarlijks komen er nieuwe actuele liedjes bij, die de kinderen aanspreken. Er wordt ingespeeld op de belevingswereld van de leerlingen.
Schrijven
We werken met de methode Pennenstreken.
De methode besteedt aandacht aan de juiste aanpak bij het goed leren schrijven, de motorische ontwikkeling, het technisch goed weten te vormen van symbolen of lettertekens en het expressief schrijven. In groep 3 en 4 wordt het digitale schoolbord ingezet om het schrijven te bevorderen.
Wereldoriëntatie
Geschiedenis:
Voor geschiedenis werken de groepen 5 t/m 8 met de methode 'Brandaan'. Brandaan leert de leerlingen dat de wereld waarin we nu leven, is beïnvloed door het verleden. Elke les start met een foto uit het heden. Vanuit deze foto duiken de leerlingen in het verleden. De lesstof van geschiedenis wordt behandeld in tien tijdvakken verdeeld over twee jaar. Ieder thema staat er dus een nieuw tijdvak centraal. Denk hierbij dan onder andere aan de volgende thema's: 'Romeinen' en 'Ontdekkingsreizigers' voor de groepen 5 en 6 of aan 'Boeren en farao's in Egypte' en 'De Tweede Wereldoorlog' voor de groepen 7 en 8.
Natuur & Techniek:
Voor natuur & techniek werken de groepen 5 t/m 8 met de methode 'Naut'. Naut bestaat uit de vakken biologie, natuurkunde en techniek. Er is ook aandacht voor scheikunde, wereld en heelal, milieu en duurzaamheid. Naast de 21e-eeuwse vaardigheden leren kinderen ook specifieke vakvaardigheden, zoals ecologisch denken en systeemdenken.
Bij Naut wordt er gewerkt met verschillende thema's. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan: 'Zon, regen en wind' en 'Door mensen gemaakt' voor de groepen 5 en 6 of aan 'Zintuigen' en 'Krachtenspel' voor de groepen 7 en 8.
Aardrijkskunde:
Voor aardrijkskunde werken de groepen 5 t/m 8 met de methode 'Meander'. Meander leert de leerlingen de wereld waarnemen, herkennen, verklaren en waarderen. In de topografielessen worden grote, duidelijke kaarten gebruikt met mooie foto’s en teksten. De leerlijn topografie sluit aan bij het wereldbeeld van opgroeiende kinderen. ‘Nederland’ in groep 5-6 en ‘Europa en de wereld’ in groep 7-8. Meander besteedt veel aandacht aan kaartvaardigheden, maar behandelt ook andere geografische vaardigheden. Zo komen perspectivisch denken en denken in schaalniveaus ook aan bod.
Bij Meander wordt er gewerkt met verschillende thema's. Denk hierbij dan bijvoorbeeld aan: 'De stad' en 'Land van rivieren' voor de groepen 5 en 6 of aan 'Bergen en dalen' en 'Klimaat in Europa' voor de groepen 7 en 8.
Wereldoriëntatie in groep 4
In groep 4 werken we met de methode Naut Meander Brandaan. Het is een wereldoriëntatiemethode voor drie vakgebieden: natuur en techniek (Naut), aardrijkskunde (Meander) en geschiedenis (Brandaan). De kinderen leren belangrijke 21e eeuwse vaardigheden. Elke basisles start met de noodzakelijke kennis. Daarna oefenen we samen met vaardigheden. Ze doen onderzoekjes en proefjes, ze ontwerpen en oefenen daarmee spelenderwijs belangrijke vaardigheden als kritisch denken, creatief denken en samenwerken. Aan het einde van een thema komen de kennis en de vaardigheden samen in 'de Uitdaging'.
Verkeer
Als team vinden we het erg belangrijk dat kinderen goed en veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Daarom werken we enerzijds aan een juiste houding in het verkeer en anderzijds aan het aanleren van de noodzakelijke kennis. Hiervoor werken we op De Vuurvlinder met de Jeugdverkeerskrant en de methode Let's go!.
Verkeerseducatie stopt niet bij de schooldeur. Ouders en school moeten die taak samen oppakken. Daarom heeft De Vuurvlinder een Verkeersgroep die bestaat uit ouders en een leerkracht. De verkeersgroep probeert, naast het aanpassen van verkeerssituaties en regels, ook activiteiten te ontplooien voor leerlingen die het bewuste en veilig gedrag in het verkeer stimuleren. In groep 7 wordt jaarlijks het verkeersexamen afgenomen. Het examen bestaat uit een schriftelijk en praktisch gedeelte.
Alle activiteiten hebben al geresulteerd in het behalen van het BVL (BrabantsVerkeersveiligheidsLabel). Dit is een keurmerk, waarbij we eraan moeten blijven werken om deze te behouden.
Techniek
Het vak techniek is een onderdeel van ons onderwijsaanbod. Dit is leerzaam en aantrekkelijk gebleken. We streven ernaar de kerndoelen te bereiken die aansluiten op het vervolgonderwijs, zodat hierin een doorgaande ontwikkelingslijn kan ontstaan.
In de nieuwe methode NAUT maken de leerlingen van groep 4 t/m 8 kennis met wetenschap en techniek. Er wordt gewerkt volgens de 21e eeuwse vaardigheden, waarin de leerlingen oplossingsgericht leren denken. Ook besteden we aandacht aan onderzoekend en ontwerpend leren (O&O). Tijdens de technieklessen op dinsdag worden enkele thema’s uit de methode NAUT uitgebreider behandeld en wordt er nog dieper op de lesstof in gegaan.
Tevens worden voor alle groepen (1 t/m 8) opdrachten uit de techniektorens ingezet, deze sluiten aan bij de kerndoelen van techniek.
Expressie
Ook tekenen en handvaardigheid komen op De Vuurvlinder aan de orde. Deze vakken brengen evenwicht aan in het leerprogramma, niet alleen het verstandelijk leren heeft de nadruk, ook de creatieve vorming is belangrijk.
Toch zien we deze vakken niet louter als ontspannend; we geven les en streven ook kwaliteit na.
Bovenstaande geldt ook voor de lessen muzikale vorming. Er wordt op De Vuurvlinder gewerkt met de digitale methode “1-2-3- Zing”. Plezier in zingen (en dansen) staat hierbij voorop. Maar ook elementen als hoog/laag, snel/langzaam, hard/zacht komen aan bod. De leerlingen krijgen om de week een muziekles van een vakdocent muziek.
Bewegingsonderwijs
Voor onze jongste kinderen hebben wij een kleuter/speellokaal waar ook lessen lichamelijke opvoeding worden verzorgd door de leerkrachten. Indien het weer het toelaat, gaan de groepen 1/2 dagelijks buitenspelen.
De groepen 3 t/m 8 hebben eveneens gymles in de inpandige sportzaal. Er wordt een evenwicht gezocht tussen diverse oefen- en spelvormen.
De groepen 3 t/m 8 krijgen les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
De veiligheid tijdens het bewegingsonderwijs willen we als team zo hoog mogelijk laten zijn. Er is een protocol opgesteld voor het bewegingsonderwijs vanuit de Stichting. Deze is nog aangevuld met schoolspecifieke afspraken in het team van De Vuurvlinder. Hierin staat o.a. de afspraak dat uitsluitend leerkrachten met een bevoegdheid voor het geven van bewegingsonderwijs de gymlessen verzorgen; dat een goede verbandkist ter plekke aanwezig is en dat de leerkracht altijd een mobiel meeneemt naar de gymzaal zodat in geval van calamiteit direct hulp ingeroepen kan worden van een collega zonder de leerlingen te verlaten.