Missie en visie
De Vuurvlinder is een school met een katholieke grondslag. Iedereen is bij ons welkom, ongeacht de (geloofs-)achtergrond. Wij hebben respect voor de verschillende levensvisies.
Ons doel is om leerlingen cognitief en sociaal zo goed mogelijk te laten ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een vorm van vervolgonderwijs die voor hen passend is. Het welbevinden van al onze leerlingen staat daarbij voor ons centraal. Daarbij willen wij oog hebben voor de diverse talenten waarover kinderen beschikken en deze (laten) ontdekken en stimuleren.
Daarnaast willen we onze leerlingen vaardigheden meegeven die een stevige basis vormen voor de toekomst. Deze vaardigheden linken we aan de 21st Century Skills zoals mediawijsheid, ontdekkend leren, creatief denken, probleemoplossend denken, planmatig werken, samenwerken en communicatie. Dit is terug te zien in ons handelen, ons onderwijsproces en de (moderne) methodes waarvan wij gebruik maken. Wij plaatsen het leren van kinderen in een breed perspectief binnen de veiligheid van kaders en structuur. Een leerrijke en uitdagende leeromgeving streven we hierbij na. Wij vinden het belangrijk om tegemoet te komen aan de autonomie van de individuele leerlingen en stimuleren dit. Samen leren, samen ontdekken en met elkaar relaties aangaan wordt o.m. gewaarborgd door vormen van coöperatief leren in te zetten. Kinderen mogen bij ons fouten maken zodat zij hiervan kunnen leren om zich vervolgens competent te voelen.
De Vuurvlinder wil dus meer zijn dan een “gewone” basisschool. Wij streven dagelijks naar een leerrijke omgeving waar kinderen worden uitgedaagd en zelfstandigheid wordt bevorderd. Wij vinden het belangrijk dat kinderen oplossingsgericht kunnen werken en probleemsituaties kunnen overzien en (met elkaar) leren oplossen.
Kernwaarden
- Op onze school werken we samen.
- Op onze school hebben we zorg en waardering voor elkaar.
- Op onze school bieden we onze leerlingen veilige kaders.
- Op onze school hebben we een open lerende houding – wij inspireren (elkaar) tot leren.
- Op onze school heerst een fijne sfeer waarin leerlingen fouten mogen maken en succeservaringen kunnen opdoen.
- Op onze school beschouwen we ouders als partners van het onderwijs en waarderen we hun inbreng.
- Op onze school behandelen we iedereen respectvol en mogen we dit respect ook terug verwachten.
Visie op lesgeven
Lesgeven en kinderen laten leren is de kern van ons werk. Het pedagogisch en didactisch handelen zijn daarbij facetten van ons werk die feitelijk onscheidbaar zijn. Voor ons is van belang om oog te hebben voor het individuele kind, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin ieder kind zich gekend weet en veilig voelt.
Belangrijke pedagogische items zijn: eigen verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, kritisch zijn, reflecterend vermogen en samenwerking.
Binnen de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:
- Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs en hun inbreng waarderen.
- Differentiëren en zoveel als mogelijk onderwijs op maat geven. Hierbij werken we minimaal met 3 stromen per kernvak.
- Gevarieerde werkvormen hanteren. Deze variatie werk motiverend en geeft (leer)nieuwsgierigheid bij de leerlingen.
- Kwaliteitsvolle (interactieve directe) instructie verzorgen.
- Kinderen zelfstandig (samen) laten werken.
Visie op leren
Kinderen leren doordat ze nieuwsgierig zijn. De Vuurvlinder biedt kinderen de mogelijkheid om kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven een interactieve instructie en kinderen mogen zich dat op verschillende (passende) manieren eigen maken. Dat kan zijn door lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie nodig hebben kunnen eerder zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van een verlengde instructie.
Het leren kan soms bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is er een zorgstructuur opgezet.